torsdag den 16. september 2010

Rush-week og første skoledag..

Vancouver, B. C.

Sep. 4th - Sep. 12th.

Fraternities, Sororities and beer-pong..
Intet nyt er godt nyt, er det ikke sådan det er?
Jeg har ikke skrevet i lang tid, men jeg har haft så travlt med at opleve ting jeg kunne skrive hjem om, at der ikke har været tid til at beskrive det hele.
Anyways, livet her på UBC er lidt ligesom at være statist (og nogle gange skuespiller) i en American Pie film.
Der er de sædvanlige grupper man løber ind i: Football-spillerne, cheerleaderne, Emoerne, hippierne osv.. You get the point.
Dagen før undervisningen begyndte var "Imagine Day at UBC". Langs en allé på campus havde alskens foreninger taget opstilling med små boder, hvor de forsøgte at rekruttere nye medlemmer (ja, der er både en debat forening, en comic-book club og religiøse sekt-lignende foreninger). Jeg meldte mig ind i Ski- og board klubben og i de geografistuderendes forening.

Imagine Day

Den første uge har også budt på "Rush Week", hvor nye studerende skal vælge hvilken fraternity (eller sorority) de ønsker at være medlem af. Jeg er selvfølgelig for cool til at være med i den slags - til gengæld vil jeg gerne med til festerne.
Uden at gå i detaljer kan jeg berette at: Ja, de spiller beer-pong. Ja, fraternities er drengerøvsklubber. Ja, festerne involverer nøgenskab og stå-på-hovedet-og-drik-øl. Ja, de har rent faktisk åndssvage latinske navne man ikke kan huske.
Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg har været til et frat-party!

Too cool for school.. Okay, indrømmet. Jeg har også været i skole. De første par uger har bekræftet følgende teorier:
1. De benytter rent faktisk multiple choice quizzer i deres undervisning.
2. Der er noget der hedder en midterm eksamen ... ?!
3. Man får en procentdel af sin karakter for at være tilstede..
.. this will be different.. But different can be good.. I guess..

Anyways. Det er fint at prøve en ny form for undervisning. I øvrigt er det meste af min tid her de første par uger gået med at finde rundt på campus. Der er meget, meget stort, og ikke altid lige nemt at finde rundt på.
Jeg har fem fag herovre, hvilket betyder mange undervisningstimer (ca. 3 gange så mange som i DK), og meget vandren rundt på campus.
Til jer der ikke ved det kan jeg fortælle at jeg har to geografifag, et statskundsskabsfag og et sociologifag - og spansk!
De fleste fag skal jeg nok klare, men at lære et fremmedsprog på et fremmedsprog har vist sig at være lidt af en udfordring..
Så meget desto større grund til at se frem til weekenderne..Endnu et BBQ-arrangement. Denne gang arrangeret af de geografistuderendes forening.



Fredag aften i den første uge bød på to events som de færreste studerende på UBC ønsker at misse: "Welcome back BBQ" og "UBC Ski/Board intro party".
BBQ-festen var lidt festival agtig. Et liveband, en masse mennesker og øl og burgere købt med kuponer. Fedt, men ikke uundværligt.

Welcome back BBQ!

Skifesten er derimod noget at skrive hjem om:
Vi blev hentet i partybusser og kørt til at club downtown, hvor vi fik fri adgang, 2 gratis drinks og mulighed for at købe billige øl.. Blev man træt af at feste var der mulighed for at få frisklavet sushi mens man slappede af i loungen på første sal. Sushien var selvfølgelig frisklavet af en japansk champ..
Klokken 2 blev vi kørt tilbage til UBC i partybusserne. Sådan!

En lille, international forsamling..
Jeg har vist også glemt at berette om mine roomies og mine nye venner.
Jeg bor sammen med 5 drenge i en lille, fælles, kollegieagtig lejlighed i et stort lejlighedskompleks (på 17. sal ud af 17 mulige!).
Ian fra Canada, Gunjan fra Malaysia, Bryce fra Canada, Manuel fra Schweiz og Jayant fra Indien og Simon fra Danmark udgør den lille, internationale forsamling. Det er nogle gode gutter og jeg ser frem til at få et par gode måneder med dem..
Ellers har jeg mest hængt ud med et par engelske piger, nogle irske og tyske drenge og drengene fra fodboldholdet (der næsten alle er canadiske).
Gunjan, Ian og Manuel slapper af i lejligheden..

Det er min intention at skrive lidt oftere, men ofte blir man fanget i hverdagens centrifuge og så ryger det i vasken sammen med alle de andre ting man skulle have nået. Men, men, men.. More to come.. Soon.. Stay tuned..

Simon


Ingen kommentarer:

Send en kommentar