mandag den 16. august 2010

"What are you guys looking for..?"

Point Arena, California - San Francisco, California - Groveland, California

Søndag d. 15.08 - mandag d. 16.08

Det er utroligt hvad man kan nå på 2 dage; 600 km kørsel, 5 sporet motorvej, 4 mand i byen, 3 broer krydset, 2 på tandemcykel og 1 parkeringsbøde. San Francisco, den bakkede og bøssevenlige by med det berømte Fort Alcatraz, bød på lidt af hvert.

Efter planen skulle vi krydse Golden Gate Bridge og forlade Highway 1 omkring klokken elleve, og klokken præcis 1100 rullede en gammel blå Ford Explorer over broen, klar til at indtage byen. Timing, people!
Vi parkerede i Japan Town, tog på café, shoppede lidt og beundrede ellers bare de chikke personer i byen. Efter at ha tjekket ind på vores ok hostel i den mindre pæne del af byen drog vi til fods ud for at se hvad byen ved bugten havde at byde på. Efter en tur rundt i downtown og CBD (Central Business District) tog vi en af de berømte kabelbaner til den cirka ligeså berømte bydel Castro; hjemsted for byens bøsser.
To (nydeligt klædte) drenge (altså Jeppe og jeg) tiltrækker adskillige blikke, og da vi spurgte et ældre bøssepar om vej rundt i kvarteret fik vi følgende svar serveret med et lidt skælmsk smil: ”What is it exactly that you guys are looking for?” – tjah, i hvert fald ikke det som du har i tankerne, makker.. Ellers bød bydelen mest på tøjbutikker, frisører, caféer og en ganske stor overvægt af frisører, pedicure-saloner og deslige.
Ved et cafébord i bydelen mødte vi en dansk pige og to amerikanske studerende, der inviterede os på en øl om aftenen – det var ganske hyggeligt, men i betragtning af hvor berømt visse dele af SF er for sit natteliv skuffede det lidt. Måske skyldtes det at det var søndag. Næste dag vågnede vi op til tømmermænd og en parkeringsbøde – ikke just den bedste måde at starte dagen! Ovenpå en subway-sandwich, en espresso og en lille gåtur var vi dog klar til endnu en dag i SF.
Vi forsøgte forgæves at få billetter til Alcatraz, men man skulle ha bestilt billetter flere år i forvejen (næsten). For 2 gutter der ikke altid ved hvor de skal sove om aftenen er det fuldstændig uoverskueligt at bestille billetter til seværdigheder i forvejen, så derfor er vi gået glip af et par ting, men det er jo også charmen ved at rejse som vi gør.
I stedet lejede vi en tandemcykel og tog turen over Golden Gate Bridge, en fantastisk tur, hvor man virkelig får tid til at nyde udsigten. Turen tilbage til byen foregik med færge, hvor vi samtidig fik chancen til at se Alcatraz lidt tættere på.
Vi sluttede besøget i SF af med en tur i en fin park og en virkelig lækker sandwich fra hvad der øjensynligt er kåret til SFs bedste sandwichbar.
Turen ud af byen foregik af en 5-sporet motorvej, der i 2 etager leder trafikken østpå ud af SF og mod Oakland og de adskillige forstæder, der strækker sig over 100 km øst- og sydover.
Her fik vi for første gang set de virkelig store, brede motorvejssystemer, som USA er så kendt for – bl.a. foregik en lille del af turen mod Oakland af en 7-sporet motorvej, hvor sporene i parentes bemærket var ganske fyldte selvom vi kørte der ved 8-tiden en mandag aften. Vanvittigt..
Vi gjorde holdt for natten i den lille by Groveland, godt 250 km fra SF.

Efter San Francisco er det slut med at køre sydover. Kursen er sat ind i landet med stop i nationalparkerne Yosemite, Sequoia, Kings Canyon og Death Valley inden vi planlægger at ramme Las Vegas næste lørdag.
Stay tuned..

Udsigten fra en af de adskillige bakketoppe i SF..

Jeppe plejer tømmermændene på en café..

Med kabelbanen..

En af San Franciscos berømte kabelbaner..

To flotte fyre på en flot bro; Jeppe og jeg på Golden Gate Bridge..